اردیبهشت 24, 1401 بدون نظر دسته‌بندی نشده

فناوری اسکلت‌های بیرونی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته و به روز رباتیک در دنیا شناخته می‌شود و تا کنون شرکت‌های معدودی تنها در دنیا موفق به تجاری‌سازی آن شده‌اند. شرکت دانش‌بنیان ایرانی پداسیس متشکل از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و مهندسانی با سابقه عملی در حوزه سیستم‌های رباتیک کمک حرکتی و توانبخشی، موفق به ساخت ربات اسکلت بیرونی اکسوپد (Exoped Robotic Exoskeleton) برای راه رفتن بیماران دارای ناتوانی در ناحیه پایین تنه شده است.

سید مصطفی حوایجی، مدیرعامل شرکت پداسیس درباره تولید این محصول گفت: تولید این ربات در اصل طرح بالقوه‌ای است که در حال بالفعل شدن است. این محصول در دسته ربات‌هایی قرار می‌گیرد که توسط انسان پوشیده می‌شود و با همکاری انسان کار می‌کند. این مدل ربات، امکان راه رفتن را برای بیمارانی که دچار فلج پا شده‌اند، فراهم می‌کند و به آنها توانایی راه رفتن می‌دهد. ربات اکسوپد به کاربر در راه رفتن، نشستن و برخاستن کمک می‌کند و می‌تواند به عنوان جایگزین ویلچر استفاده شود.

وی به قیمت بالای نمونه خارجی این محصول اشاره کرد و افزود: نمونه خارجی این محصول در خارج از کشور در حدود 80 هزار دلار است که نزدیک به یک میلیارد تومان می‌شود؛ در حالی که ما این محصول را 260 میلیون تومان قیمت‌گذاری کردیم.

حوایجی درباره صادرات این محصول نیز اظهار کرد: تاکنون چند سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای آلمان و سوییس به ما پیشنهاد همکاری داده‌اند که ما در حال بررسی این پیشنهادات هستیم و مذاکراتی نیز با بازاریابان عراقی داشته‌ایم که هنوز منجر به صادرات نشده است.

اکسوپد در واقع یک ربات اسکلت بیرونی پایین تنه است که قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و به زمین انتقال دهد. این ربات بر روی لباس‌های کاربر پوشیده می‌شود. اکسوپد از چهار موتور الکتریکی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو بهره می‌برد که قادرند پاهای بیمار را با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعت‌های مختلف حرکت دهند. بدین ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود.

ربات اسکلت بیرونی اکسوپد در قالب دو نسخه درمانگاهی و نسخه شخصی ارائه می‌شود. نسخه درمانگاهی به همراه حامل نگهدارنده کاربر و نرم‌افزار ویژه کنترل ربات ارائه می‌شود. در نسخه درمانگاهی، کاربر زیر نظر پزشک یا کارشناس توانبخشی از دستگاه استفاده می‌کند. در نسخه شخصی، ربات به همراه عصا، باتری‌های قابل شارژ و رایانه کنترل کننده داخلی ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند از آن در منزل و بیرون از خانه آزادانه استفاده کند. نسخه درمانگاهی این محصول مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه کسب کرده است.

افرادی که دچار فلج پایین تنه (Paraplegia) هستند و همچنین افراد دچار ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در ناحیه پایین تنه می‌توانند از ربات اسکلت بیرونی اکسوپد استفاده کنند. برای استفاده از دستگاه لازم است کاربر توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دست‌هایش را داشته باشد. نسخه درمانگاهی این محصول می‌تواند در آزمایشگاه‌های علوم اعصاب، توانبخشی، کاردرمانی و ارتوپدی فنی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مراکز تحقیقاتی می‌توانند از این وسیله استفاده کنند.

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *